Buiten rekenen

Nu de lente weer is begonnen en de zon vaker begint te schijnen is het natuurlijk fijn om weer veel buiten te zijn. De afgelopen weken ben ik al een aantal keer naar buiten gegaan om rekenles te geven.

Een aantal rekendoelen van de afgelopen weken heb ik voorbij laten komen. Zo is getalbegrip nog steeds heel belangrijk. De vorige buitenles ging het voornamelijk over: van klein naar groot en het getal ongeveer op de getallenlijn tot 100 plaatsen. Deze week zijn we in de klas druk bezig geweest met het springen van de getallen en het tekenen op een getallenlijn.

Springen van de getallen

In de klas hadden we al geoefend met het springen van getallen met sprongen van 10 en huppen van 1. We hadden daar al allerlei activiteiten meegedaan. Maar buiten is er natuurlijk veel meer ruimte…

We zijn eerst gaan springen naar diverse getallen tot 100. Eerst met elkaar hardop, bijvoorbeeld naar 34: 10 – 20 – 30, 31 – 32 – 33 – 34. De huppen van 1 klappen wij. Daarna mochten de leerlingen het op eigen tempo doen. Ik liet een getalkaart zien en zij sprongen er naar toe.

Observeren

Als leerkracht observeer ik gelijk welke leerlingen het lukt. Je weet vaak wel welke leerlingen meer moeite hebben met het rekenen. Deze leerlingen controleer ik altijd even extra. Het buiten rekenen is dus niet alleen vrijblijvend. Door te observeren en in gesprek te gaan, probeer ik er achter te komen wie het lesdoel heeft behaald en wie er misschien extra ondersteuning nodig heeft.

Tekenen van de getallen

Na het springen van de getallen mochten de kinderen een kaartje pakken en de getallen gaan tekenen met stoepkrijt. Hier zijn ze lange tijd mee bezig geweest. Op het laatst mochten ze nog zelf getallen verzinnen en die uittekenen. Dat varieerden van 1, 5 tot 120.

Automatiseren

Tot slot zijn we nog aan de slag gegaan met het automatiseren van de sommen tot 10. In de loop van de jaren heb ik al veel somkaartjes gemaakt die ik hiervoor gebruik. In verschillende kleuren, zodat ik weet om wat voor een somtype het gaat. Alle geleerde sommen heb ik bij elkaar in een bak gegooid. Iedereen kon een som pakken en het naar het goede antwoord brengen.

Deze activiteit doen we heel vaak, maar het blijft een succesnummer. Als variant doe ik het soms met een wachter erbij. De wachter moet dan controleren of het somkaartje wel in de goede insteekhoes komt.

Al met al was het heel verfrissend om weer een hele les buiten te kunnen geven na al die regen. Aanstaande dinsdag doen we weer mee met de buitenlesdag, dus gaan we weer heerlijk naar buiten! Wie ook?

Een gedachte over “Buiten rekenen

  1. Pingback: Nationale buitenlesdag 2019 – de rekenhoek

Plaats een reactie